پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 193969
بانکداري بدون ربا؛ به نام ايران، به کام ديگران
تاریخ انتشار : 1394/10/06 14:49:50
نمایش : 1625
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به اينکه ايران مبدع بانکداري بدون رباست ، گفت: متاسفانه از اين روش به خوبي براي مديريت نقدينگي استفاده نکرده ايم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حميد پورمحمدي در نخستين همايش مالي - اسلامي افزود : تئوري پرداز بانکداري اسلامي ؛ فقيه شيعه يعني شهيد صدر است که مي توانيم ايشان را به عنوان برند اين موضوع و به عنوان افتخار فقه شيعه به دنيا معرفي کنيم و متأسفانه در اين زمينه نيز کم کاري شده است.

وي گفت: بضاعت در فقه اماميه در زمينه بانکداري اسلامي از بقيه کشورها بالاتر است به طوري که ما در سال 1980 به عنوان اولين کشور کل نظام بانکداري خود را بر اساس عمليات بانکداري بدون ربا طراحي کرديم اما هم اينک کشورهاي ديگر اين را از ما گرفته اند و ما از توسعه آن غافليم.

پورمحمدي افزود: در حالي که ما به سمت رخوت رفته ايم ديگران از اين بازار در سطح بين المللي حسن استفاده را کرده اند.

وي گفت : به عنوان مثال ما به سمت ايجاد شوراهاي فقهي در بانک ها و بازار سرمايه رفته ايم اما مصوبات اين شوراها مشورتي است و الزام آور نيست.

معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود : در زمينه رتبه بندي بانک ها بر اساس معيارهاي شرعي نيز کاري نشده است و به عنوان مثال کساني که مي خواهند بدانند کدام بانک کاملاً براساس شرع اسلام عمل کند نمي دانند به کجا مراجعه کنند.

پورمحمدي گفت : به همين خاطر رتبه بندي بانک ها بر اين اساس که چقدر براساس شرع عمل مي کنند الزامي است.

وي از کم توجهي به دانش حقوقي اسلامي انتقاد کرد و افزود: در حالي که ما اوراق مشارکت را در عرصه بانکداري اسلامي به دنيا معرفي کرديم اما از ابزارهاي ديگر که در اين زمينه در دنيا ابداع شده است و کاربرد بسياري دارد مانند مرابحه و صکوک استفاده بهينه نمي کنيم.

معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي خواستار تشکيل بازار بدهي شد و گفت : اگر اين بازار شکل بگيرد بسياري از دارايي ها را مي توانيم در بازار سرمايه به چرخش درآوريم.

منبع: تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html